Eerste weekje in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fleur Halsema - WaarBenJij.nu Eerste weekje in Port Alfred - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Fleur Halsema - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in Port Alfred

Blijf op de hoogte en volg Fleur

13 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Heeee, hierbij mijn tweede reisverslag over de geweldige eerste week in dit prachtige land. In alleen al de eerste week heb ik zo veel dingen gedaan, gezien en beleefd dat het voelt alsof ik hier al weken zit.
Maandag begon de week met de opening van de periode en de welkom van alle studenten. Op die dag stonden Afrikaanse lessen, uitleg over de IT en een tour door Port Alfred op de planning. Voor de mensen die denken dat Afrikaans op Nederlands lijkt hebben het mis, dingen zoals "unjani?" en "uvela phi na?" betekenen hoe gaat het en waar kom je vandaan. In de avond zijn we met een groep uit eten geweest bij Guido's, een klein restaurantje op het strand. Voor een voorgerecht, hoofdgerecht en een gedeelde fles wijn betaalde we 8 euro per persoon. Het begint bijna verleidelijk te worden al die goedkope dingen.
Op dinsdag was de introductie van mijn module, er werd verteld dat we een evenement moeten gaanopzetten in Port Alfred als opdracht van de Event Managment module, en er werd een uitleg gegeven over de trip naar Kaapstad. We gaan op 14 maart naar Kaapstad met een bus om daar allemaal evenement, hotels, conferencies en restaurants te bezoeken. We zitten in een hotel aan het strand en gaan zelfs naar Robbeneiland en de Tafelberg. Een paar mensen met wie ik om ga zijn al van te voren 1 week naar kaapstad geweest en die zeggen dat het echt een enorm mooie stad is dus mijn verwachtingen liggen hoog! Dinsdag middag waren we van plan om naar het strand te gaan met zn allen. Het enige probleem hier is dat de stranden hier gevaarlijk zijn. De golven zijn te hoog, de wind is te hard en de stroming te sterk. Het enige strand waar je mag zwemmen en normaal kan liggen is 'Kelly's beach' en 'Kiddies beach'. Kiddies beach ligt eigenlijk in de stad zelf, de zee stroomt via een kanaal naar binnen en dan komt het bij een klein strand. Maar omdat we echte golven wilden en een groot strand bedacht we om naar Kelly's beach te gaan. Taxi? Nee we lopen wel. Dat was achteraf niet een heel gek idee geweest, het was 32 graden die dag en weinig wind.. Eenmaal daar zijn we eigenlijk direct de zee in gegaan. Hoewel de golven hier nog steeds enorm hoog waren was het toch wel even lekker om een duik te kunnen nemen. Toen we allemaal lagen te zonnen begon het ineens langzaam vloed te worden, de locals zijn dit natuurlijk gewend maar wij nederlanders hadden daar niet om gedacht en ons handdoekje lekker dicht bij het water gelegd. En ja hoor, handdoek nat, tas nat en zonnebril nat.. Ook weer geleerd! Dinsdag avond was er op school een informatie avond georganiseerd waarbij bedrijven zich konden aanbieden zoals auto verhuur, surfen en de sportschool. Bij deze avond konden we ook Afrikaans eten krijgen, wat ze in de townships (sloppenwijken) eten.. Mijn bord lag vol met gekke dingen: een soort rijst met zure melk, varkensvoeten, de poten van een kip en stukjes worst waarvan ik niet eens wist waar het vandaan kwam.Het enige wat ik durfde te eten was het gebakje dat vol zat met suiker. Op de informatie markt waren zoveel leuke dingen die we nog konden doen dat we maar een planning moesten maken wanneer we wat gaan doen.. 'S avonds nog even een drankje in de lokale bar en toen lekker slapen. Het koelt hier overigens enorm af 's avonds behalve in mijn kamer, daar is het altijd warm..
Aangezien ik ook nog gewoon les had begon woensdag mijn eerste echte les. 'S middags hadden we nog colleges over de geschiedenis van Zuid Afrika, de cultuur hier en over vrijwilligers werk. Ik wil heel graag vrijwilligers werk doen, je kan zelf bepalen wat je wilt. Michelle en Frances willen ook vrijwilligers werk doen dus we gaan met zn drieen wat bedenken.
Het meest heftige deze week was de tour door de Townships, het verschil tussen rijk en arm is echt zo groot hier. In de haven hier liggen prachtige boten met nog mooiere grote vakantiehuizen, terwijl er nog geen 5 minuten verderop mensen op de vuilnisbelt aan het zoeken zijn naar eten. Mensen die er al waren geweest vertelde me dat het een heftige trip was dus dat ik me moest voorbereiden, maar toch was ik geshockeerd hoe die mensen leven maar ook hoe blij al die kinderen waren. Al die blije gezichtjes die verschenen als je ze een high five wou geven. Met een klein beetje aandacht zijn die kinderen al zo enorm gelukkig. Ze hebben zelfs nog een liedje voor ons gezongen wat ging over: "spread the love". Je wordt dan zo geconfronteerd met de waarheid dat je je bijna bezwaard voelt dat jij een zonnebril op je hoofd hebt staan, dat je schoenen aan hebt.. Dit heeft voor mij dan ook echt de doorslag gegeven om iets terug te doen voor de mensen daar. Mijn handdoeken die ik moet achterlaten hier zal ik zeker aan de kinderen geven voor in de winter, of het eten dat over is bijvoorbeeld. Alleen al door een potje voetbal met de grote jongens kan hun dag niet meer stuk. Na alle indrukken van vandaag zijn we maar op tijd gaan slapen, na nog heel even te hebben gekletst met mijn kamergenootjes Djoeke en Hilde (die overigens enorm aardig zijn). In de nacht van donderdag op vrijdag zijn er in de huizen van Stenden die behoren tot de campus 2 inbraken geweest, bij het ene huis zijn laptops, telefoons en geld meegenomen en in het andere huis is niets meegenomen. De meiden die in het tweede huis sliepen betrapte de inbreker omdat hij midden in hun kamer stond.. Vanaf die nacht loopt er 3 keer zoveel bewaking rond en iedereen heeft extra beveiliging gekregen. Dat was helaas best eng maar het mag de pret niet drukken en met alle bewaking zal het vast niet nog een keer gebeuren.
Gisteren stond het surfen en de bbq op de planning. Het surfen was echt enorm leuk, ondanks dat het vooral vallen en opstaan was heb ik het echt wel enorm leuk gehad. Eerst geoefend op het zand, wat erg goed ging, maar in de praktijk was het echt moeilijker dan gedacht.. Ik heb ongeveer 3 keer op de plank gestaan en daar hield het dan ook mee op. Maar we willen zeker nog een les nemen want het was echt heel leuk. Na het surfen zijn we met de hele groep (11 personen) gaan bbq'en. Er zijn hier speciale plekken waar je dat mag doen en waar ook al bbqs staan. Helaas was het de hele week prachtig week 's avonds en nu begon het ineens licht te regenen.. Tijdens de bbq ging het nog wel maar het begon steeds harder te regen waarna we maar naar binnen zijn gegaan. Het was overigens wel heel gezellig! Vandaag gaan we naar het strand om een beetje bij te kleuren. Morgen staat er een safari op de planning, de plek heet Sibuya. We gaan eerst een boot tocht maken, daarna een lunch en daarna ook nog met een jeep verder. We hopen natuurlijk allemaal dat we de big5 gaan zien maar dat laat ik jullie allemaal weten in mijn volgende verslag. Ik zal uiteraard ook heel veel foto's maken! Ubenemini emnandi (fijne dag)!!

  • 13 Februari 2016 - 09:32

    Hank:

    Wat een heerlijk stuk om te lezen schat

  • 13 Februari 2016 - 12:49

    Linda:

    Wat een avontuur beleef jij lieverd. Echt heel bijzonder. Probeer er zoveel mogelijk van te genieten!!! Zo trots op jou. ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Hoi allemaal, ik vlieg op vrijdag 5 februari naar Zuid Afrika voor 2,5 maand. De bedoeling is om hier de reisverslagen te plaatsen van de aankomende maanden.

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 1755

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 11 April 2016

Zuid Afrika 2016

Landen bezocht: